Skip to content

Sokszor elhangzik, hogy nagyon fontos dolog a testmozgás,
hiszen a mozgással és a sporttal hosszabb életéveket is nyerhetünk!

Sajnos a felmérések azt mutatják, hogy a szervátültetettek és a szervre váró betegek többsége nincs tisztában a rendszeres testmozgás egészségi állapotukra gyakorolt előnyös hatásaival…

A jelenlegi koronavírus okozta helyzetben, pedig még jobban oda kell figyelnünk testmozgásunkra a bezártság miatt!
Ezért találtuk ki, hogy Kiss Erzsébet testnevelő-tanár és újságíró – a Képzett Beteg edukációs programunk egyik előadója – adjon egy kis segítséget az otthonmaradók számára.

Mért fontos a rendszeres mozgás és sport?

A rendszeresen végzett mozgás, vagy sport segít a transzplantációt követő kezelések mellékhatásainak leküzdésében, különösen a krónikus szív- és érrendszeri betegségek kialakulása tekintetében.

A mozgás gyógymódot jelenthet
mindenki számára, különös tekintettel a
szervátültetett embereket. Segíthet – a helyes táplálkozás mellett – az egészséges életmód kialakításában, emellett javítja az érzelmi jólétet, és a testi, lelki egészséget is.

Hogyan segít leküzdeni a mellékhatásokat?

A transzplantációt követően a betegek leggyakoribb problémája lehet az elhízás és a magas koleszterinszint kialakulása. E két gyakori probléma kialakulásának legfőbb okai az egészségi állapotuk javulásával és az immunszupresszív szerek mellékhatásainak következtében kialakuló megnövekedett étvágy.

A kevés mozgás és a nagyobb étvágy a kilökődéstől védő gyógyszeres kezeléssel együtt, magas koleszterin- és vércukorszint emelkedéshez, vagy akár szív- és érrendszeri megbetegedésekhez is vezethet!

Kezelőorvosommal
tudassam-e ha sportolok?

Mindenképp, hiszen a legjobb módja a rendszeres testmozgásnak, ha az felügyelet alatt történik. Fontos, hogy – akár egy sportorvos segítségével – egyedi mozgástervet alakítsunk ki magunknak, ami a saját bíróképességünk figyelembevételével együtt készül el.

Fokozatosan szabad elkezdeni a testmozgást egyszerű gyakorlatokkal, mint például a lépcsőzés, vagy a sétálás. Ezt követően bővíthetjük edzésünk további gyakorlatokkal, mint a futás, ugrálás, vagy kerékpározás.

Milyen előnyökkel jár 12 hónap után a rendszeresen végzett testmozgás?

Mozgásra fel!

A videók felvételéért köszönet Langó Dávidnak!

Designed using Magazine News Byte Premium. Powered by WordPress.