Kirándulás a délkeleti országrészben

Az idén július második hétégéjére esett Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Egyesület kirándulása.

Én újoncként először vettem részt ilyen programon, köszönöm, hogy meghívtatok és csatlakozhattam az egyesülethez.

Szolnokon a Pelikán Szálló parkolójában gyülekeztünk, ki vonattal, ki autóval érkezett a megye minden részéből. Otthagytuk az autóinkat, és egy kisbusszal együtt indultunk el, hogy közösen fedezzük fel hazánk szépségeit. Nem mindenkinek volt ideje otthon reggelizni, így a hátizsákokból hamar előkerültek az otthonról hozott finomságok, a sajtos és káposztás pogácsák, melyeket körbekínálva családias hangulatban indult el a beszélgetés, hamar elröppent az utazás másfél órája.

Uticélunk első állomása Szabadkígyós volt, ahol a Wenckheim-kastélyt tekintettük meg.

A kastély a négy évszaknak megfelelően négy épületrészből áll, neoreneszánsz stílusban. A kastély az országban korának legfényűzőbb és technikailag legmodernebb épületének számított, hatalmas angolparkjával és káprázatos berendezésével, mely Ybl Miklós tervei alapján 1875-79 között épült fel.

A kastélyt a II. világháború után államosították, majd mezőgazdasági és élelmiszeripari szakiskolát helyeztek el benne. Az épület földszintjén irodákat, tanári szobákat, könyvtárat és tornatermet, az emeleten leánykollégiumot, a melléképületekben pedig tantermeket helyeztek el. Az egykori kocsiszínt konyhává, az istállót ebédlővé alakították át, a gázházból pedig autóbuszgarázs lett. A kastély műemléki helyreállítására 2019 és 2022 között került sor a Nemzeti Kastélyprogram keretében.

Jelenleg a főépület teljes külső és a földszinti rész teljes belső felújítása készült el. Tárlatvezetőnkkel megtekinthettük a faburkolatos ebédlőt és könyvtárat, a női- és férfiszalont, a nappali szalont, valamint grófi és grófnői lakosztályokat. Az udvarról külön bejáraton jutottunk be a családi kápolnába.

A toronyba vezető közel kétszáz lépcsőt megmászva pompás kilátás nyílt az épületet körülölelő több hektáros impozáns parkra, mely a Szabadkígyósi Tájvédelmi Körzet részeként 1949 óta védett, és jelenleg a Körös-Maros Nemzeti Park részét képezi.

A tárlatvezetés után körbejártuk a kastély udvarát és angolparkját, kívülről megnéztük a nem látogatható udvari épületeket, és a mesterségesen kialakított buxusokkal beültetett geometrikus kertrész.

Utunk következő állomása Békéscsaba volt.

A belvárosi séta után érkeztünk meg a Munkácsy Mihály Múzeumba, amely ebben az évben elnyerte Az év múzeuma 2022 kitüntető címet. Mi az „Utazás Térben és Időben ” című kiállítást néztük meg.  Az eddigi gyakorlathoz képest merőben más koncepcióban állították össze a kiállítást: nem a legértékesebb műtárgyi anyag bemutatása volt a cél, hanem az, hogy egy idővonalra felépítve, kontextusba helyezzék Békéscsaba és Békés megye kultúráját, kitekintéssel Magyarország és a világ jelenségeire az adott korszakokban. Mindenki nagyon élvezte ezt az újszerű, ötletgazdagon felépített és kivitelezett kiállítást.

Késő délután indultunk haza, kis közösségünk sok élménnyel gazdagodott ezen a jó hangulatba telt a kiránduláson. Útközben már a következő közös programon gondolkodtunk.

Új tagként nagyon jól éreztem magam, örültem, hogy találkoztam a betegtársaimmal. Köszönöm ezt a szép napot az egyesületnek és Lukács Editnek, az egyesület titkárának a kitűnő szervezést.

Kállai Zsoltné

Az eredeti cikk a SZERVUSZ magazin 2022/2. számában jelent meg.